Stereo Collection
This remarkable collection of stereoscopic photography features around 9,400 stereo cards of 9 x 18 cm and many in other smaller formats. The book-form stereo sets from the period 1890-1942 – a total of 3,800 cards accompanied by explanatory books and plans – are witness to the world views of their respective periods. Of these, around 3,200 are early photographs of German-speaking regions from circa 1858-1880. Included are 2,400 glossy cards from the technically perfect NPG (New Photographic Society) series produced from 1900 – 1910. The German Empire and its colony, here a single lot of just over 1,000 cards, comprised around 34% of the NPG’s published catalogues.
The collection is divided up by country and photographers. An initial overview, however, revealed that not all the named photographers had been recorded. The opportunity was, therefore, taken to produce a chronological assignment of stereo cards based on the changes in design and company name. A PDF listing is available upon request.
Stereo photography began with photographers at work in mobile darkroom carts or darkroom tents on site, even on icy glaciers. Lying in their warm beds, lightly-dressed women would hold a stereoscope to their eyes and shudder. A particularly unusual motif in the collection is a woman in evening attire (c. 1855 – 1860), topless apart from a lace stole, reminiscent of Empress Eugenie and her entourage of young ladies and Parisian actresses.
Another discovery is the archive of the photographer Schlumberger. In addition to Berlin city scenes from 1855-1890, he photographed the 1936 Olympics as well as palaces, waterways and picturesque courtyards in the manner of Atget.
Later, stereoscopy developed into the three-dimensional aerial reconnaissance used by both sides during the Second World War. Amongst the images of Cologne are several early views of construction work on the Cathedral and its imposing towers between 1855-1880. The Cologne Cathedral makes another appearance in the stereo reconnaissance slides from the period 1942-1945.
Sammlung Stereo
Die Sammlung Stereo umfasst alleine im Format 9 x 18 cm etwa 9400 Stereokarten, dazu kommen kleinere Formate. Die Schatullenwerke der Zeit 1890-1942 zeigen ihre Sicht auf die Welt, insgesamt sind in den Bänden etwa 3800 Karten zusammen mit den Erläuterungsbüchern und Plänen vorhanden. Davon liegen frühe Karten der Zeit 1858-1880 etwa 3200 mit einem Schwerpunkt deutschsprachige Regionen vor. Von den zeitlich nachfolgenden technisch idealen NPG (Neue Photographische Gesellschaft)-Hochglanzkarten 1900-1910 sind etwa 2400 Karten vorhanden, alleine nur Deutsches Reich und seine Kolonie umfasst als einzelnes Lot mit etwas über 1000 Karten etwa 34 % aller herausgegebenen NPG-Karten.
Die Aufteilung der Sammlung erfolgte nach Ländern und nach Photographen. Eine erste Übersicht ergab, dass nicht alle Personen bisher in den Sammelwerken von Stereophotographen erfasst wurden. Darum wurde die Gelegenheit genutzt, anhand von Design- und Firmenänderungen für Stereokarten eine zeitliche Zuordnung zu ermöglichen, die als pdf abrufbar ist. Stereophotographie beginnt mit den Photographen und ihrer mühsamen Arbeit in den mobilen Dunkelkammerkarren oder Dunkelkammerzelten vor Ort, selbst auf den eisigen Gletschern. Und im warmen Bett liegend halten dann leichtbekleidete Damen ein Stereoskop vor Augen und erschauern. Äußerst ungewöhnlich ist eine Abendgarderobe einer jungen Frau um 1855-1860, die oben ohne sich nur mit einer schwach bedeckenden Spitzenstola bekleidet, es erinnert an Kaiserin Eugenie und ihrer Entourage nur junger Damen und den Pariser Schauspielerinnen. Eine kleine Entdeckung ist das Berlin-Archiv des Photographen Schlumberger, wo nebst zusammengetragenen Berliner Stereokarten 1855-1890 er die Olympiade 1936 und vieles an Palästen, Wasserstraßen und auch die pittoresken Hinterhöfe (ähnlich wie Atget) aufgenommen hat. Historisch entwickelte sich die Stereoskopie zur dreidimensionalen Luftbildaufklärung, die von allen Kriegsparteien im II. Weltkrieg eingesetzt wurde. Im Lot Köln mit sehr frühen Stereokarten der Zeit 1855-1880 zum Dombau mit den wachsenden Türmen zeigen diese in den Stereo-Aufklärungsdias der Zeit 1942-1945 ihre Standfestigkeit.