A Painter Courting a Model – Painting, Early 18th Century
Starting bid: € 1.800 | Estimate: € 4.000 – 6.000
Unsigned, relined and stretched on a new frame approximately 30-50 years ago, dimensions 59.5 x 46 cm. A view into a painter’s studio during the Régence period. To the left of the window, a flowerpot with two red carnations, a token of affection, stands before two stretchers, next to which is a side table with painting tools. The painter kneels with palette, mahlstick, and brushes before a young woman, with look on looking towards her navel. She is dressed in a pearl necklace, red stockings, and a cap, and is removing an undergarment. Behind the two young figures stands an easel with a painting of two goats, a symbol of fertility. A chest of drawers is suggested against the wall, upon which rests a candlestick. Above it hangs a painting, further above a bookshelf, and at the very top, a shelf with the usual plaster casts of head and foot studies for artists. The painting is undamaged; cleaning or re-varnishing will restore the full vibrancy of color this painting deserves. It is eErotically charged with delicate poetry that requires no further detail. – Provenance: From the Ronny van der Velde Collection.
Ein Maler wirbt um ein Modell – Gemälde Anfang 18. Jahrhundert
Unsigniert, vor etwa 30-50 Jahren doubliert und auf neuen Keilrahmen gezogen, Maße 59,5 x 46 cm. Blick in ein Maler-Atelier der Régence-Zeit, links im Fenster ein Blumentopf mit zwei roten Nelken als Zeichen der Zuneigung, darunter zwei Keilrahmen, daneben ein Beistelltisch mit Mal-Werkzeug. Der Maler kniet mit Palette, Malstock und Pinseln vor einer jungen Frau mit Blick auf ihren Nabel. Sie ist mit einem Perlenkollier, roten Strümpfen und einer Haube bekleidet und entledigt sich eines Untergewandes. Hinter den beiden jungen Personen steht eine Staffelei mit einem Gemälde zweier Ziegen als Symbol der Fruchtbarkeit. An der Wand ist eine Kommode angedeutet, auf der ein Leuchter steht. Darüber hängt ein Gemälde, weiter darüber ein Bücherregal und ganz oben ein Regal mit den üblichen Gipsabgüßen von Kopf- und Fußstudien für Künstler. – Gemälde ist ohne Beschädigungen, eine Reinigung bzw. neues Firnissen bringt die volle Farbkraft zurück, die dieses Gemälde verdient. Es ist erotisch voll zarter Poesie, die der Details nicht bedarf. – Provenienz – aus der Sammlung Ronny van der Velde.

