Page 158 - Auction Team Breker
P. 158

Model of a Single-Cylinder Combustion Engine, c. 1980
Water-cooled four-stroke petrol engine, ignition with breaker and ignition coil, pistons with crosshead guide, frame in classic "A" construction, water pump, soldered radiator with 32 pipes, on wood base, 9 1⁄2 x 6 in., height 10 1⁄2 in.
379: Zweizylinder-Schiffsschraubenmaschine,
um 1920 € 180,-
Stevens's Model Dockyard, London. Stehende Zwei- zylinder-Dampfmaschine, mahagonibeplankte Zylinder, Ø 3,2 cm, Kreuzkopfführung, Exzenterstangen-Schie- bersteuerung, Schwungrad Ø 4,4 cm, dreiteiliger Rie- menantrieb, auf Holzsockel mit Messing-Hersteller- plakette, Höhe 16 cm.
1 1⁄2 in. Scale Model of a Horse-Drawn Engine, c. 1965
– (2–3/–) – € 500/700 – (548/45)
English working model of a British Allchin single- cylinder engine, polished-steel, cast-iron and brass construction, coal-fired, flame-tube boiler, pressure indicator, water gauge level, feed pump, working gov- ernor, folding chimney, spoked wheels, front Ø 4 3/5 in., rear Ø 6 1/2 in., flywheel Ø 6 3/5 in., overall size 17 x 8 1⁄2 x 24 3/4 in. – A detailed live steam model with all its fixtures and fittings.
382: Liegende Dampfmaschine Stuart Modell 5A
€ 600,-
Stuart Turner Ltd., England. Polierte Stahl-, Gußme- tall- und Messingkonstruktion, mahagonibeplankter Zylinder, Ø 9 cm, Schwungrad mit Speichen Ø 19 cm, Stephenson-Kulissensteuerung mit Exzenterring und Rückwärtsexzenter, Kreuzkopfführung in röhrenförmi- gem Gleitlager, Kurbelwelle mit Gegengewichten, zwei Ölbehälter, rot-schwarz lackiert, Höhe 38 cm. – Ein leistungsstarker Motor, der 1 1/2 PS bei ca. 8 bar und 800 Umdrehungen pro Minute erzeugen kann.
– (3+/–) – € 1.300/1.800 – (548/29)
Double-Cylinder Marine Screw Engine, c. 1920 Stevens's Model Dockyard, London. Vertical twin- cylinder steam engine, mahogany-lagged brass-bound cylinders, Ø 1 1⁄4 in., crosshead guide, eccentric rod slide valve control, flywheel Ø 1 3⁄4 in., three-speed pulley, on wood base with brass maker’s plaque, height 6 1⁄4 in.
– (2–3/2–3) – € 350/500 – (548/46)
Stuart Model 5A Horizontal Marine Engine
Stuart Turner Ltd., England. Polished steel, cast iron and brass, mahogany-lagged brass-bound single cylin- der, Ø 3 1⁄2 in., spoked 7 1/2 in. flywheel, Stephenson valve gear with eccentric ring and reverse eccentric, crosshead guide in tubular tube bearing, crankshaft with counterweights, two oil pots, finished in red and black, height 15 in. – This is a powerful engine and capable of producing 1 1/2 hp at 100 psi running at 800 rpm.
– (2/2) – € 900/1.200 – (548/55)
380: Liegende Zweizylinder-Raddampfer- Maschinenanlage
€ 800,-
Fein ausgearbeitetes Funktionsmodell aus Messing, Stahl und Aluminium, zwei Zylinder mit jeweils 40 mm Ø, Stephenson-Umkehrschaltung, Kreuzkopfführung, exzentergetriebene Speisepumpe, zwei 14,5cm-Räder mit je 8 verstellenden Schaufeln, auf grau lackiertem Holzsockel, 44 x 32 cm. Die Maschine müßte gereinigt werden, mit Preßluft getestet, funktioniert. Twin-Cylinder Reversing Paddle Steamer Engine Finely-engineered working model, brass, steel and aluminum, with two Ø 1 1⁄2 in. cylinders, Stephenson's link reversing, bar-type crosshead guide, eccentric- driven feed pump, two 5 3⁄4 in. wheels with 8 feathering paddles each, on grey-lacquered wood base, 17 1/3 x 12 1⁄2 in., in need of cleaning, tested with pressure air, working.
– (3/2–3) – € 1.500/2.000 – (548/61)
Watch & Listen on: Youtube.com/AuctionTeamBreker
381: Lokomobile im Maßstab 1:8, um 1965 € 800,-
Funktionsfähiges Modell einer englischen pferdegezo- gener Dampfmaschine, hergestellt in England, Gußme- tall, polierter Stahl und Messing, Kohlebefeuerung, Flammrohrkessel, ein Zylinder, Speisepumpe, Stephen- son-Steuerung, funktionierender Geschwindigkeitsreg- ler, Druckanzeiger, Wasserstandglas, Speichenräder Ø vorne 118 mm und hinten 165 mm, Schwungrad Ø 168 mm, Gesamtmaße 430 x 216 x 628 mm. – Ein detail- genaues Modell mit sämtlichen Armaturen.
383: 2 Modell-Echtdampflokomotiven
€ 350,-
1) Aster Baldwin B1, Tenderlokomotive, werkseitig gebautes Modell einer industriellen 0-B-1-Lokomotive von 1907 im Maßstab 1:22, mit Spiritus befeuert, 2 Außenzylinder, unbefeuert, Länge 29 cm. – Und: 2) Mamod, 2 Achsen, 2 oszillierende Zylinder, Dampf- pfeife, unbefeuerter Zustand, fehlender Brenner, Länge 22 cm.
2 Live Steam Model Locomotives
1) Aster Baldwin B1 rear tank locomotive, factory-built 1:22 scale gauge I model of an industrial 0-4-2 tank engine of 1907, spirit-fired, 2 outer cylinders, unfired condition, length 11 3⁄4 in. – And: 2) Mamod, 2 axles, 2 oscillating cylinders, steam whistle, unfired condition, missing burner, length 8 3⁄4 in.
– (2–3/–) – € 600/800 – (548/48)


































































































   156   157   158   159   160